-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16831 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا اجازه گرفتن زن از شوهر لازم است در صورتي بر مردان لازم نيست؟
لف) در نظام خانوادگي در اسلام رياست بر خانواده و مديريت آن بر عهده مرد مي باشد. اين مسأله از سويي تكاليفي را بر دوش مرد مي گذارد، از جمله اين كه بايد در جهت تأمين نيازمندي هاي خانواده و ايجاد زمينه رشد، تعالي و سلامت مادي و معنوي آن تلاش كند. از طرف ديگر مسؤوليتي بر دوش ديگر اعضاء در برابر مرد ايجاد مي كند كه از جمله آنها كنترل پذيري رفت و آمدها و هماهنگي آن با مرد است. ب ) انصافاً آيا وجود زن براي ديگر اجنبي ها حساستر است يا وجود مرد؟ زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار بگيرد و مرد به خاطر حفظ ناموس خويش اجازه نمي دهد همسرش بدون اطلاع او از خانه خارج شود. مرد براي اطمينان خاطر خويش و براي مصونيت زن بايد در جريان آمد و شد خانمش به خانه و خارج از آن قرار بگيرد. لذا با توجه به آسيب پذيري زن در محافل و همنشيني ها، به مرد اين حق داده شد، تا براي كنترل همسر خويش به او اجازه خروج از خانه را بدهد يا ندهد. ج ) مسؤوليتي كه مرد براي تأمين نيازمندي هاي زندگي دارد به طور طبيعي و عادي او را به صحنه اجتماع مي كشاند، در حالي كه زن چنين وظيفه اي ندارد، بنابراين خروج مرد از خانه امري الزامي است و استيذان در آن بي معني است، برخلاف خروج زن. د ) خروج مرد از خانه نيز كاملاً رها شده و بي قيد و شرط نيست، بلكه داراي يكسري قيود قانوني است. زيرا زن نيز حقوقي چون حق هم خوابگي و... دارد كه قانوناً مرد را مكلف به حضور نزد زن در شرايط لازم مي كند. ه ) چنين نيست كه همواره خروج زن از خانه نيازمند اذن شوهر باشد، بلكه در مواردي خروج زن از خانه جايز است، از جمله: 1- كسب علوم واجبه و يا انجام تكاليفي كه مستلزم خروج از خانه است، 2- احقاق حق، مانند دادخواهي و شكايت در دادگاه يا اداي شهادت و امثال آن، 3- براساس برخي از فتاوا در صورتي كه قبل از ازدواج استخدام در كاري بوده است، پس از ازدواج نيز به خاطر سابقه قرارداد استخدام بر ازدواج، مي تواند سر كار خود برود و ازدواج مانع آن نيست، 4- در صورتي كه به صورت شرط ضمن العقد به هنگام عقد ازدواج جواز خروج از خانه را شرط كرده باشد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- نظام حقوق زن در اسلام،شهيد مطهري 2- زن از ديدگاه اسلام،رباني خلخالي 3- زن در اسلام،علامه طباطبايي 4- احكام روابط زن و مرد،سيد مسعود معصومي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.